- af Poul Helmer Larsen


Verners mark, 2-bils trophy og grønt bevis.

Efter megen markedsføring af Dansk Land Rover Klub, Region Sydsjælland’s arrangement på Verners mark, måtte vi simpelt hen se nærmere på sagen.

I strålende forårssol henlå Verners mark denne søndag morgen ganske fredeligt.

Det varede til klokken ca. 1000, hvor et anseeligt antal Land Rovere invaderede arealet.

Hvem er det nu lige Verner er? Hvad er Verners mark? Hvor ligger den? Og hvorfor er den så populær blandt medlemmer af Dansk Land Rover Klub?

Verner er mangeårigt medlem af Dansk Land Rover Klub, men det synes som om, at ham har kørt Land Rover altid, og hans mark er en del af det tidligere husmandssted hvor Verner bor.

Verners mark ligger mellem Haslev og Næstved (altså i DL-RK Reg. SSJ) og den er populær, fordi den er lagt om til permanent terrænbane.

Spørg man Verner, hvorfor han stiller sin ejendom til rådighed, så svarer han, at det er fordi han ikke gider dyrke kartofler;-)

At den blev lagt om til terrænkørsel, på et tidspunkt da grusgraven ved Munke Bjergby og øvelsesterrænet ved Antvorskov kaserne blev lukket for udlån, er jo en anden sag. Man kan få den tanke, at Verners motiver ikke alene er den manglende lyst til at dyrke kartofler.

Hvorom alting er, så var der denne søndag lagt op til konkurrence i 2-bils trophy og gedigen frikørsel.

Imellem kl. ca. 1000 og 1100 mødte ca. 20 Land Rovere op, og flere kom til i løbet af dagen.

Der stillede 4 hold til konkurrence på de 6 baner, og så gik det løs.

Selv om banerne var placeret med vanlig dygtighed (én af Region SSJ specialiteter), så var der ingen af de deltagende hold der holdt sig tilbage.

Selv om det har været tørvejr i over en uge, så findes der altid mindst eet sted på Verners mark hvor der er vand, og selvfølgelig var bane nr. 6 placeret tværs gennem bassinet, foruden passage af stejle skråninger.

Det forlyder i skrivende stund, at trophyet blev vundet af sekretærens hold.

Næsten umærkeligt, dukkede et helt nyt medlem op i en Range Rover. Det var første gang han var til noget arrangement i DL-RK overhovedet, og han var, ved telefonhenvendelse til regionslederen, blevet lovet uddannelse til Grønt Bevis.
Og helt uden dramatik, gik det således til, at et nyt medlem tog Grønt Bevis, midt imellem ”indædte” trophy-deltagere, men med en erfaren instruktør i passagersædet.

I løbet af dagen fik jeg ”skudt” 70 gode fotos i høj opløsning, men de blev af en fejl slettet, da de blev forsøgt kopieret fra kamera til computer.

Ak ja; fagre ny verden.

Jeg vender imidlertid tilbage, bedre forberedt, næste gang der afvikles 2-bils trophy på Verners mark.