- af Poul Helmer Larsen.


Skælskør Festuge blev afviklet i uge 36, og Dansk Land-Rover Klub, Region Sydsjælland (SSJ) deltog, med et tilbud til publikum om at prøve lettere terrænkørsel.

Jeg havde på regionens hjemmeside læst om arrangementet, og jeg var blevet nysgerrig.

Dels nysgerrig efter at finde ud af hvorfor SSJ deltog i dette arrangement, dels efter at se arrangementets praktiske afvikling.

I strålende sensommersol, begav jeg mig derfor mod Skælskør, iført min Dejlige Defender samt kamera, og selv om jeg kendte adressen for regionens handlebane, tænkte jeg, at jeg ville tage den indfaldsvinkel til oplevelsen, som det brede publikum ville få, så derfor kørte jeg i første omgang forbi regionslejren, for at finde en parkeringsplads ved centrum af byen.

Efter en tur op og ned ad hovedgaden, endte jeg op ved havnetorvet, hvorfra en Volvo bus fra 1949 kørte publikum på rundtur.

Det viste sig, at denne veteranbrus spillede en central rolle i præsentationen af festugens Land Rover-indslag, idet bussens rute tog passagererne med til 2 afsides beliggende oplevelser, nemlig Kanehøj Mølle og Land Rover-land SSJ, og da bussen skulle til at køre da jeg læste opslaget, tog jeg med bussen.

Dels fordi jeg godt kan li’ gamle busser og dels fordi jeg ville høre hvordan præsentationen af stoppestederne blev gjort.

- og jeg må nævne, at den gode Land Rover-sag kunne ikke få bedre ambassadør, end denne veteranbuschauffør, så på den baggrund, fik vi en god snak om såvel nutidige som fortidige biler og busser.

Efter returnering til havnetorvet, tog jeg så min Land Rover, og kørte ud til Land Rover-terrænet.

Et rigtigt godt terræn til formålet; ikke så stort, men med mange spændende muligheder for at give såvel publikum som Land Rover-entusiaster nogle gode oplevelser, og min tanke faldt igen på spørgsmålene om, hvorfor gode Land Rover-oplevelser var repræsenteret her, samt hvordan det kunne lade sig gøre at skaffe dette prima terræn, i et Sjælland som ellers bliver mere og mere lukket for Land Rover-entusiaster.

Svarene er indlysende; dels er Skælskørs viceborgmester Land Rover-entusiast og medlem af SSJ, dels bakker regionsledelsen op om/deltager i alt, hvad der lugter af terrænkørsel og synliggørelse af regionen.

Nå, uanset motiver og årsager til arrangementets afvikling, så synes alle at have fornøjelse og glæde ud af det.

- også et par særligt indbudte ejere af ”ikke-Land Rovere” hyggede sig, og bidrog til at tydeliggøre forskellen mellem Land Rover og alle andre biler.

Af nogle publikums-reaktioner på oplevelserne, må det konstateres, at længe før en Land Rover kommer ud til grænsen af sin kapacitet (krængningsvinkler og vinkler for op- og nedkørsel af stejle bakker), bliver de fleste mennesker betænkelige ved, om materiellet nu også kan klare strabadserne, eller dybt undrende over, at det overhovedet kan lade sig gøre.

Også under Skælskør festuge, er der blevet aktiveret én eller flere latente Land Rover-entusiaster, ligesom der med garanti er blevet fostret et par helt nye.

Desværre havde jeg ikke så meget tid til rådighed denne dag, men jeg var dog længe nok til stede til at konstatere, at ægte Land Rover-ånd også trives i Skælskør i bedste velgående, med alle de kvaliteter som ikonet indeholder.

Se selv den medfølgende fotoreportage.