- Tekst af Poul Helmer Larsen.
- Fotos af Pernille S. Larsen.

Bilcentret Kalundborg indbød sine Land Rover-kunder til NW ZEALAND TROPHY 2004.


5 markerede terrænbaner samt 6 mellemliggende green lane-ruter, udgjorde Bilcentrets trophy-udfordringer i 2004, og vi fandt, at der her var noget for enhver Land Rover-lyst.

Min datter og jeg drog af gårde kl. 0835, iført spændt forventning, godt humør og udsigt til en god dag, - også ifølge meteorologerne.

Spændingen var desuden forårsaget af, at det var allerførste gang vi skulle prøve at arbejde med rutebog og postregistrering.

Vel ankommet til Bilcentret, fik vi udleveret rutebog og klippekort m.m., hvorefter det gik lystigt ud i terrænet til første handlebane på Lerchenfeldt.

En sand blanding af alle Land Rover-modeller var repræsenteret, og vi glædede os over turen og opgaverne.

Et stykke af ruten, blev vi fulgt af www.landy.dk ’s webmaster, og det var vores held, for på et tidspunkt mistede vi næsten orienteringen, hvortil han gryntede: ”Hvis alt andet svigter, så kig efter spor af General Grabber og BF Goodrich i skovsporet”.

Det var et godt råd, som senere på dagen skaffede os på sporet, efter at have tabt det;-)

Umiddelbart før én af handlebanerne, skulle vi – for at nå frem til banen – passere et fredeligt og uskyldigt udseende stykke mark. Men skindet bedragede, hvilket førte til fastkørsel af såvel en Freelander som en 110” Defender.

Dette fik os til at tabe interessen for konkurrencen for en kort tid, for her var en glimrende anledning til, for første gang, at få afprøvet de udbyggede faciliteter til vores WARN-spil (tidligere beskrevet på denne herlige web-site).

Mellem 2. og 3. terræn-handlebane tabte vi for alvor orienteringen.

På en strækning fra Tissø mod Nordvest, kunne vi simpelt hen ikke få afstande og terrængenstande til at passe med ”tulipan-signaturen” i rutebogen, og eftersom det var på asfalt, var der ingen hjælp at hente i eventuelle dækaftryk.

Nå, det anfægter ikke store ånder; vi ”kortsluttede” og kørte til frokost-campen, hvor folk fra Bilcentret stod klar med grillfrokost (for uden mad og drikke…).

Efter frokosten ud på nye opgaver med masser af terrænoplevelser, brede smil og gode muligheder for gedigne fotoreportager.

Desværre fik vi langt fra udnyttet alle muligheder for at lave gode fotos, for vi blev – af flere omgange – stærkt optaget af selve løbet og konkurrencen, men vel ankommet retur til Bilcentret, kunne vi dog konstatere, at flere havde været kørende så dybt i mudder, at hele køleren og det meste af reservehjulet havde stået under mudder.

Vi var trætte, da vi returnerede til vores hjem.

Ikke den træthed du kender efter 14 timers ehvervsarbejde, men den herlige træthed der kommer efter at have kørt sig selv, sin makker og sin Land Rover ”ud i bushen”.

- og som sædvanlig var der på hjemturen rig lejlighed til at tænke over hændelser og tildragelser.

Denne søndag eftermiddag tænkte jeg på, hvordan jeg oplever min Land Rover skifte farve, form, lyd og temperatur, alt afhængig af den opgave vi er i gang med.

Det er ikke muligt, med fornuft og logik, at forklare hvad jeg mener, men jeg er alligevel sikker på, at enhver Land Rover-entusiast forstår, også uden logik.

- og så er det ligegyldigt hvilken Land Rover du kører i og hvor meget eller lidt erfaring du har i brugen af samme.

Der er eventyr indbygget i enhver Land Rover. Og eventyret findes i enhver der har det i sig.

En stor tak til Danmarks største Land Rover-forhandler, for dette velplanlagte og –gennemførte arrangement.