- af Poul Helmer Larsen.

Pas på din Dejlige Defender, så kan den holde længe.

Under Dansk Land Rover Klub, Region Østsjælland's arrangement den 1. juni i Kallerup Grusgrav havde jeg lejlighed til at se en Land Rover forcere det umulige, blandt andet under anvendelse af stropper og spil og bjergningsvogn.

Steen (ØSJ chefinstruktør) deltog aktivt i processen med sin 101" FC, samt gode råd, og ved samme lejlighed lærte jeg noget om at passe på min Dejlige Defender, nemlig principper ved anvendelse af spil, samt hvordan de vældige kræfter skal fordeles, således at der opnås et jævnt træk på hele chassisrammen af "havaristen" og samtidig optimal udnyttelse af bjergningsvognens potentiale.


 

Da jeg efter arrangementet rensede undervogn og bremser, funderede jeg over, hvordan min Dejlige Defender er konstrueret, herunder de 4 "øjer" der er monteret (2 foran og 2 bagpå) på rammen.

Ca. 5 mm fladjern, ganske vist monteret på bolt gennem rammekonstruktionen, men tilsyneladende uden den store styrke.

   

Ved efterforskning i sagen viser det sig, at disse "øjer" ikke er konstrueret til/beregnet for det formål som mange bruger dem til, nemlig bjergningsopgaver.

"Øjerne" er alene beregnet som transportbeslag, når bilen skal spændes fast på en blokvogn eller færge, og har aldrig været tiltænkt egentligt terrænbrug.

Til bjergningsopgaver i terrænet, kræves større fordeling af trækket (dels på hver bolt i hver side, dels mellem de 2 sider), hvorfor såkaldte "Jade Rings" med fordel kan monteres.

 

Imens jeg havde gået og funderet over fænomenet, havde chefinstruktøren taget initiativ til at løse opgaven, og tilvejebragt de nødvendige "stumper", og efter en times tid i værkstedet, var vi nu klar til at eftermontere sjækler (eller kroge) og efterfølgende stropper.

Og selv om jeg ikke er i stand til at opstille den matematiske formel for "træk X kraft", så kan jeg dog få øje på, at når der trækkes på 2 sider af hvert "rammeben" (i stedet for én) så må konsekvensen være, at man enten kan opnå dobbelt effekt eller skal bruge halv kraft, alt efter hvordan man regner.

Det skal vi prøve i Region Nordsjællands terrænarrangement næste week end.