- af Poul Helmer Larsen.


Danmarkshistorie og Land Rover-oplevelser i højeste potens.


Land Rover Experience 3 er en mini-safari i Danmarks geografi og historie, planlagt og gennemført af Rover Danmark A/S.

Mødetid og sted var angivet til Store bededag, kl. 1000 ved fregatten Jylland i Ebeltoft, så vi (min datter på 15 år og mig selv) besluttede at tage hurtigfærgen fra Sjællands Odde.

Kl. 0800 blev vi anvist plads på bildækket i Molsliniens hurtigfærge. Belært af tidligere erfaringer (læs evt. artikel om emnet andetsteds på denne herlige hjemmeside), klodsede vi kiler under Speider (vores Dejlige Defender).

En skibsassistent fulgte interesseret vores aktiviteter, og ved forunderligt tilfælde, kom rederiets mand på dækket i tanke om, at det måske var en idé at klodse den anden medrejsende Land Rover (Kristians 110” luksusmodel) op på samme måde.

På den måde gik det til, at Mols-linien A/S – helt tilfældigt – efterlevede søfartsstyrelsens retningslinier for sikker befordring.

Kl. 1015 afgik kolonnen, bestående af 17 personer i 11 Land Rovere (alle modeller repræsenteret) til Ebeltoft ZOO, hvor vi blev guided rundt af Jesper, havens chef-dyrepasser.

Selvfølgelig foregik rundturen i specialbyggede Land Rovere, og den afsluttedes med foredrag og aktivitet om slanger og disses adfærd. Samt historien om en fræk abe.

Efter en kop kaffe m/blødt brød, begav kolonnen af Land Rovere sig mod nord, til besøg hos Land Rover-forhandler TEAM Bertelsen, som velvilligt stillede lokaliteter til rådighed for såvel frokost som fjederstræk, i - det til forretningen tilhørende – terræn.

Hos TEAM Bertelsen fandt jeg endnu én af de få Land Rover 101” Forward Control der findes i Danmark.

Efter besøget hos TEAM Bertelsen, gik turen via Hadsund og Rold Skov, til Tingbæk Kalkmine, hvor der var fernisering af en kunstudstilling.

Selv om jeg ikke har forstand på billedkunst, kunne jeg dog nyde og ane Danmarks geologiske fortid.

Fra Tingbæk på motorvej, og via Limfjordstunnelen til Hammer Bakker og eftermiddagskaffen, og eftermiddagens sidste timer gik med en herlig tur ad småveje til vort første overnatningssted, Gammel Vrå.

”Slottet” har det hele: Små værelser (hvoraf ikke 2 er ens), vindeltrappe i munkesten, og beliggende ”midt” i Danmark.

Synd vi ikke nåede at bruge det hele, for vi var trætte og mætte af dagens første oplevelser og fandt hurtigt dynevår.

- med det resultat, at jeg vågnede lørdag morgen kl. 0510.

Efter morgentoilette fandt jeg min Land Rover, og kørte til Hjallerup for at købe en morgenbolle, og var tilbage i Gl. Vrå til morgenkaffen.

Pragtfuld morgen. Mange undrede sig senere over, hvordan en bagerpose fra Hjallerup kunne havne i min Land Rover – vi havde jo ikke været gennem Hjallerup???

En gammel ”Land Rover-rute” førte os på anden-dagen vestpå, til Børglum Kloster.

Gammel ”Land Rover-rute” skal i denne sammenhæng forstås som at, der her – med jævne mellemrum – har kørt Land Rovere.

Børglum. Kloster og knudepunkt for kirkens magt før reformationen, men også vidne om en munkeorden af Kanniker (meget lærde og alle præsteuddannede, munke).

Samt vidne om skiftende epoker i landets historie; lige fra vikingetiden til nutidens moderne landbrug og museum.

Det var her Stygge Krumpen drev skibe til forlis for at inddrive rigdomme fra vraggods, men også herfra han kom, - den unge Kaptajn Rostböll, der i 1942 måtte lade livet, fordi han ikke ville, som besættelsesmagten.

Fra Børglum Kloster, gik turen til stranden.

Denne herligt, befriende kystlinie, hvor det endnu er tilladt at køre i bil.

- hvis man altså er kørende i et køretøj, der kan forcere diverse høfder og å-udløb…

Ikke sært, at der pludseligt gik ”ged” i formationen, for at mærke vinden…

På et tidspunkt havde jeg Ib Hammer (Rover Danmark A/S) i passagersædet i min Land Rover, og pludselig fik vi øje på en personbil i vandkandten. Bilen havde en båd-trailer på krogen, og kværnede de trækkende forhjul længere og længere ned i sandet.

Med overraskelse malet i ansigtet på bilens fører og passagerere, sværmede pludselig et antal Land Rovere om stedet, og efter mindre end 5 minutters arbejde med biler og stropper, var havaristen bjerget op på sikker grund.

Sidst på dagen, ankom vi til ”The Eagle World”.

Et sted nær Tværsted, hvor det er muligt at få oplevelse af – og information om – rovfugle.

Falkonererne fortalte om deres arbejde med de forskellige rovfugle, og jeg forstod her, hvorfra konstruktører af flyvemaskiner har fået deres inspiration.

Også blandt rovfugle, er det hunnen der har magten.

Og den største, og bedst regerende havørn i The Eagle World, bærer navnet Margrethe…

- fordi ægget hun lå i, blev lagt på Hendes Majestæt Dronning Margrethe II’s fødselsdag

Efter mange spørgsmål til falkonerer og grundlægger af ”The Eagle World”, fandt vi nattesæde i Tannishus; eet af Danmarks ældste badehoteller.

Efter middagen, kørte vi (min datter og jeg) en skumringstur på stranden og den tilliggende omegn.

Den nat sov vi som sten.

- og vågnede veludhvilet, klar til den sidste strækning mod Skagen og Grenen.

Pragtfuldt vejr, dejlige biler og godt rejseselskab.

Og selv om de enkelte deltagere i turen var meget forskellige, så havde vi 2 afgørende ting til fælles: Interessen for Land Rover og ønsket om gode oplevelser.

Med den indfaldsvinkel, er det sådan set er ligegyldigt om det er Mississippi eller Uggerby Å der krydses eller om kystlinien hedder Elfenbenskysten eller Nordjyllands vestkyst.

Eventyret er lige stort, for den der har det i sig.


Tak for endnu en go' artikel - se billed serien der hører til.