PÅ POLSKAF:
PETER OG MORTEN LUND OLSEN
Det var en mørk og
kold eftermiddag, at turen starter . Peter havde været til stumpemarked
i Bilcentret Kalundborg, hvor Jacob Glad viste lysbilleder fra en landrover
tur til Polen, Pomerania. Nu galt det så om at få solgt turen til
mig, der var fed terræn kørsel, overnatning i det fri, lejrliv
og storslået natur. Der var selvfølgelig også ligeee´
en gammel 88"SIII der skulle "spændes" op til tur og sjovt
nok falder det i hak med at jeg er smed.
Turen skulle foregå i Maj måned og efter Peter havde betalt forud
til Joanna i Radowo Male, og vi havde været til foredragsaften om Pomerania,
fortalt af Steen i Region Østsjælland, var der pludselig kun 14
dage til vi skulle af sted. Der skulle monteres fjernlygter, fjedre, smedes
en kastblok, fremstilling af beslag til Hi-Jack så den kunne monteres
bag på bilen O.S.V. (PY HA). Ja og så skulle billen pakkes, mad,
drikke, kogegrej,telt, ekstra brændstof O.S.V. nok til en lille hær
(PY-HA).
Torsdag d. 2 Maj kl.05.30 afgang fra Kalundborg, virkelig flot morgenstund.
O8.00 ankomst Gedser færgehavn, hvor vi holder først i ventebanen,
lidt efter kommer der en 101" med to morgen friske mænd i; Steen,
Den erfarne pomerania "rytter" og Tage Den uerfarne lige som os.
Der bliver sludret og sparket dæk, mens vi venter.
10 min. Før afgang kommer der en ny 90" Td5 ræsende, det er
Line og Jens De uerfarne.
12 timer og 510 km. Hjemmefra i en 88", pakket med grej og forventninger
ankommer vi til Radowo Wielkie. Vi fandt en god plads i aftensolen, hvor der
blev "slået ring" og snart var der en blanding af madlavning,
bål røg, benzin os og Polsk muzak. Fed stemning.
Efter en god nats søvn til kl. 05.00 blev vi vækket af Tysk tordenslager
musik og krigsdans. Da vi senere stak hovederne ud af teltet, havde Tage tændt
piben og varmet kaffevandet. Steen var nok den der sov bedst med køjen
slået ud i 101". Ved 10 tiden med road-book kort og kompas var alle
3 mandskab og biler klar til rigtig terræn tur.
Efter et par timers solo kørsel i skoven mødtes vi igen med 101",
og 90". og slog følge med dem. Turen videre bød på
bakker, stenede skovveje, mudderhuller, opgaver og kaffepauser. Før mørkets
frembrud fandt Tage Den erfarne lejrfinder et 4 stjernet markskel hvor der blev
slået ring. Så var der gang i div. Pulver middage, Beauvais middage
samt kaffebrygning. En skøn stjerneklar aften med gode historier, Gl.
Dansk og cognac i tandkruset. Fed Stemning. Ved 23 tiden skulle de nye taglygter
bare afprøves og vi, De uerfarne nat kørere drog på tur.
Nat kørsel er meget spændende, det krævede fuld opmærksomhed
på terræn og de mange stier. Vi sku ikke dreje forkert en` gang
så kunne vi se langt, efter morgenmad i selskab med de andre.
Endnu en vel overstået nat, hvor alle sov godt, selvom Tage Den erfarne
bjørnevagt, havde hørt op til flere bjørne luske rundt
ved teltene. Sol, sommer, kaffe og morgenbrød, dagen var allerede godt
i gang og turen fortsatte gennem den ny udsprunget skov.
Ved foden af en bakke, startede der et 50 m langt mudderspor, hvor vi ville
afprøve vores håndbetjente bjergnings grej, skovl, talje og tov.
Så kørte vi 88" ud i den Polske "sump" efter ca.
en times hårdt arbejde og gode råd fra Steen Den erfarne Bjergningsmand
er vi igen på tør grund. Det var fedt vi kunne bjerge os selv.
Ved næste opgave gik det meget stejlt op, vi gennemgik ruten til fods
og fandt ud af, at Steen i 101" skulle køre først da han
var den eneste med spil, halvvejs oppe var der totalt bundløst og 101"
lignede en container der var smidt i skoven. Steen hvis ALKA tal var oppe på
100 mente at han måtte blive siddende for ikke at 101" skulle vælte,
vi mente at der skulle mere til, så med en talje i siden og et træ
blev han hængslet, og med sit frontspil lykkes det ham at nå toppen.
Med god udsigt og lavt ALKA tal kunne Steen i ro og mag, holde og trække
os andre op. For ikke at køre i Steens dybe hjulspor, måtte et
gammelt råddent træ trækkes om kuld med 88". Da 90"
med Line Den uerfarne bjerg køre kom på toppen, var hun ikke til
at skyde igennem.
Så var der middagsmad klokken var 15.00.Fulde af selvtillid og meget sultende
gik vi til bords. Jens som nu var blevet bisset fik lyst til at få bilen
"spændt" op med masser af udstyr, og mente at hvis vi købte
sammen kunne vi få rabat.
Klokken var nu blevet mange og vi havde fået terræn nok for den
dag. Vi blev enige om at køre til Resko for at spise til aften; MEN HVOR
VAR VI. Det fandt vi snart ud af ved hjælp af Jens GPS og et kort. Turen
til Resko gik ad brolagte veje gennem små landsbyer hvor det så
ud som om tiden har stået stille siden krigen gråt i gråt.
Aftensmaden blev indtaget på en restaurant, med ultra store portioner,
ultra billigt og ultra lårkort servering. Fed stemning. Derefter tilbage
til skoven, hvor Tage Den erfarne lejrfinder fandt en 4 stjernet lysning, der
blev slået ring.
Kaffebrygning, Gl. Dansk og cognac i tandkruset godt kammeratskab og gode historier,
en af dem gik på at Jens havde set en uhyggelig film om nogle jæger,
hvor dem de mødte ikke oplevede næste dag. Så trak det i
De erfarne nat kører og taglygterne skulle atter i brug. Skovene var
så store at vi, på bare en enkelt skovvej kunne kører flere
kilometer, spændende. Søndag kl. 06.00 gav skoven genlyd af Steens
hovedeftersyn af 101" bremser. Ved morgenbuffet var Jens glad for at det
var os der kom tilbage om natten og ikke nogen jæger.
Morgensoignering , gruppefoto og afgang til den gamle skole i Radowo Wielkie,
hvor opgavebøger afleveres Joanna, diplom udleveres, og snakken gik med
de andre danske deltager.
Kl. 10.00 køre 101" 88" 90" med Steen Tage Peter Morten
Linie Jens De erfarende Pomrania ryttere mod Rostock med færgeafgang kl.18.00.
"Returen" gik godt, Steen ville tanke i Rostock. Ca. 20 min. Før
færgeafgang holdt Steen og Tage stadig i kø og vi andre strakte
ben, MEK-MEK hvad var det ? Steen havde mistet tålmodigheden fordi nogle
Tyske smølhoveder holdt i vejen og 101" lå mere ned på
siden end ude i skoven, da han kørte fra tanken og Tage hængte
som et splitflag bagefter. Horn og blå blink os andre med. Vel ombord,
div. Indkøb, spisning , en summen over den gode tur. Fed stemning.
MANGE TAK FOR EN RIGTIG GOD TUR I JERES SELVSKAB
HILSEN PETER OG MORTEN