Tur til lufthavnen
Her er lidt flere billeder fra den tur i Københavns Lufthavn, som region Nordsjælland
var på.
Her er HELE artiklen fra Oasen:
En rundvisning i Københavns Lufthavne
3. september 2000
På en regnfuld lørdag formiddag var der et par morgenfriske mennesker der havde vovet sig ud af sengen før tid for at mødes kl. 10 (og lad os lige atter understrege at det var en LØRDAG-MORGEN). I alt var der 19 der havde trodset dynerne og det friske morgenbrøds fristelser, for at tage på nu-skal-vi-se-lufthavnen-fra-en-side-man-ellers-aldrig-ser-den-og-det-gør-ikke-noget-at-man-glemte-passet tur. To af region Nordsjællands medlemmer (Esben Emborg 4840 og Michael Andersen 2112) havde fået ideen; og nu havde de lokket lufthavnen med. (Og de havde til og med også fået tiltusket sig det sådan, at man ikke skulle betale noget for det; som man ellers normalt skal gøre).
Kl.10, eller lige deromkring, var alle samlet på SAS klubbens parkeringsplads. En enkel mand havde haft en lidt længere tur end os andre. Leif Nielsen (mdl.4908) havde dristet sig til at tage toget helt fra Fyn (og dermed givet den gamle Ser. III en fridag). For den indsat fik han af region Nordsjælland overrakt et par sponsorgaver, bl.a. fra Naturgalleriet og NE Ringsted. Ligeledes var der gaver til rundviseren og chaufføren, de skulle da også have lidt.
I Lufthavnens besøgstjenestes lokaler blev vi budt velkommen. Vi fik en masse facts at vide om lufthavnen og dens historie; om den utrolig udvikling fra 2 km² 75 år tilbage, frem til i dag hvor lufthavnen optager 1/3 af Amagers areal.
Derefter gik turen op til transit området (hvor vi først pænt måtte igennem metaldetektorer og security). Der stod, til alles glæde, en 109" Ser. III - der blev det store tilløbsstykke (alle skulle naturligvis hen og tage et billede af den. Tror I lige de forbipasserende kiggede en ekstra gang på forsamlingen). Da alle fik løsrevet sig fra køretøjet, gik turen videre i bus til hangar 3 og hangar 4, hvor vi fik mulighed for at komme op i cockpittet på SAS’s MD80 og Boeing 767. Her tog Michael Andersen ordet, og fortalte en masse teknik; spændende var det. Det er altid godt at vide at en Jumbo Jet bremser lige så godt som 62000 88".
Vi kørte videre langs lufthavnens hegn forbi flykøkkenerne og videre over hvor alle charter selskaberne holder til. Vi så også en masse af de flyvere der bruges ved de regelmæssige katarstrofe øvelser. Det blev uddybet ved næste stop: Brandstation Vest, der gav et indblik i hvor hurtigt tingene forgår og hvilke midler man tager i brug ved tilfælde af en ulykke. Stoppet bød også på et syn af den deep-under-cover (måske Danmarks største?) racerbane der ligger under selve stationen (shyyyys – sig det ikke til nogen).
Bussen kørte derefter "hjem" til terminal 3, hvor vi efter at have sluppet gennem paskontrollen samt told, sagde vi pænt farvel til rundviser og chauffør, for derefter selv at vende næserne tilbage mod bilerne.
Selv om det var et skidt vejr og næsten alle var gennemblødte da bilerne var fundet, havde vi haft en spændende tur, der gav et helt nyt syn på hvordan verdens ældste lufthavn fungerer i år 2000.
Jannie Justine Andersen – Reg. N-SJ
(Alle billeder af Esben Emborg)
Her er vi på vej gennem transit området, hvor
vi ikke kunne købe toldfrit (tænk på Jelved), men flot er der. Københavns
Lufthavn i Kastrup er valgt til verdens bedste lufthavn. Se evt. mere på
www.cph.dk
|
|
Denne ser III trak lidt opmærksomhed fra de deltagere der ikke kommer på de kanter jævnligt. |
|
De rejsende den dag fik lidt at spekulere på, 19 store og små legebørn, sådan må det have set ud i deres øjne, i hvert fald. | |
I SAS's hangar 4 fik vi set lidt på en Boeing 737 som var inde til et eftersyn, og udskiftning af komponenter, som er en del af SAS's vedligeholdsprogram. | |
Som altid når Land-Rover folk er samlet skal motorhjælmen
åbnes, og her fik deltagerne lidt blablablabla af vide. Motoren her sidder
på en Boeing 737 NG, og det er en CFM 56, som er en af de mest støjsvage
og mindste forurenende der findes i dag. |
|
Sådan ser et moderne fly (MD80) ud fra chaufførens sæde. De firkantede (sorte) instrumenter koster mere end en ny TD5 i luksus udgave pr stk. vel at mærke. | |
Her er vi så i cockpittet på en Boeing 767, som er den største flytype SAS har (for tiden). Disse fly bruges på de lange ruter så som USA, Grønland, Indien og fjernøsten. Der sidder to Pratt & Whitney PW4060 motorer på flyet, og de har hver en thrust (skubber med) 60,000pund. | |
Et lille kik ned gennem kabinen på 767'ern. | |
Her kører vi tæt forbi Thai Airways kæmpe Boeing 747 (jumbojet). Her er tale om et rigtigt stort fly, faktisk er det verdens største passagerfly. Fly af denne type kan veje OVER 400tons når de skal starte med fuld last (passagerer+ fragt+brændstof). Flyet tanker 205000liter brændstof eller det samme ca. som en almindelig dansk villa bruger til opvarmning i 63år!!! | |
Her er de sørgelige rester af en DC 6. Den bruges i dag til at træne brandfolk og folk det skal hjælpe til med at fjerne fly der f.eks. er kørt af banen eller det der er værre. | |
F 35 Draken. Dette fly tilhører en tidligere brandchef, som
fik det, i afskedsgave. Vi håber at kunne få flyttet flyet indendørs på et flymuseum, så det kan bevares. |
|
På brandstation Vest, fik vi en masse af vide om lufthavnens
beredskab. Denne lille bullbar er for at brandvæsnet kan køre direkte igennem hegnet hvis det skulle blive nødvendigt. |
|
Her siger vi pænt farvel og mange tak for en meget spændende tur. |