- af Poul Helmer Larsen.


Dansk Land Rover Klubs største region, Region Østsjælland, indbød til nye udfordringer og oplevelser den 1. juni 2002.

- længe før Hedeland Motocross-bane lukkede for terrænbilarrangementer, var regionsledelsen på hårdt arbejde for at finde alternativer, et arbejde der har båret frugt, og som resulterede i et knaldhamrende godt terrænarrangement,

- I konkurrence med så meget andet (bl.a. VM i fodbold), mødte over en snes Land Rovere og Range Rovere til denne dags arrangement, som udover terrænkørsel, omfattede stumpemarked og grillaften i regionens hytte.

Det var det brede smil der prægede Verner (regionslederen), da han på denne solbeskinnede sommerdag tog imod deltagere fra nær og fjern.

Mange mødte op fra starten kl. 0900 og flere kom til i løbet af dagen, og efter at have modtaget instruktion om muligheder og begrænsninger af Steen Larsen (regionens chefinstruktør), gik det ud i Kallerup Grusgrav for at udforske de nye muligheder.

Også Steen var udstyret med det brede smil, og han havde også sin særlige grund, idet det er ham der har tilvejebragt muligheden for at bruge Kallerup Grusgrav (noget med "nogle forbindelser" i en stor kundekreds)

For at forstå glæden denne dag, skal man se på Danmarks topografi.

Ved et enkelt blik på Danmarkskortet, er det umiddelbart indlysende, at det for en regionsledelse på Østsjælland er en langt større opgave at skaffe sin region køreterræn, end tilfældet er andre steder i Danmark og blandt andet derfor, fortjener indsatsen stor respekt og honnør.

Terrænkørsel blev gennemført i tidsrummet fra kl. 0900 til kl. 1500, indenfor hvilket, stort set alle varianter af fastkørsler, bjergningsmanøvrer, stor koncentration, brede grin og latter kunne opleves.

- og ikke et ord om fodbold.

Da jeg stadig er relativ ny i denne - stærkt vanedannende - sport, lærte jeg også i dette arrangement en del; f.eks. at terrændæk af typen Goodrich Mud Terrain ikke er så velegnet i støvet grus. Der klarede eksempelvis General Grabber (som Defender Td5 er "født" med) sig væsentligt bedre.

- og endnu en gang må jeg beundre de ældre modeller af Land Rover og Range Rover. Det er tilsyneladende ikke så afgørende hvilken model, men snarere førerens erfaring og øvelse der afgør kørslens udfald.

Kl. 15.00 gik det så mod hytten i Brøndbyskoven, hvor stumpemarked ventede og almindelig hygge og Land Roversnak bredte sig.

Jeg var nødt til at returnere til mit hjem før bøfferne kom på grillen, men jeg er helt sikker på, at denne klare sommeraften har været en oplevelse for deltagerne.

Næste gang tager jeg telt og slumresæk med.

En stor tak til regionsledelsen for indsatsen med at planlægge og gennemføre arrangementet, således at medlemmerne (også af andre regioner) bare kan møde op og nyde vores fælles hobby.

Se foto serien fra arrangementet

Tak for en go' beretning om hårdt regionsarbejde med frugtafkast - Michael