- af Poul Helmer Larsen


Finderup er andet end Danmarkshistorie (i 1283 myrdes Kong Erik i Finderup Lade); det er også Dansk Land Rover Klub, Region Østjyllands traditionsrige påskearrangement.

Efter en hektisk periode på jobbet - og i familielivet; lykkedes det mig at rive et par dage ud af kalenderen; alene med det formål, at køre min Dejlige Defender "ud i bushen", torsdag den 28. marts 2002.

Efter tæt forårståge over Sydsjælland, bød passagen af Storebæltsbroen på strålende solskin fra øst, og vejret forblev forbavsende fint de følgende dage med nattefrost og dag-sol fra en skyfri himmel.

Allerede omkring Vejle blev jeg klar over, at jeg var på vej til Land Rover-land, for på motorvejen flettede jeg med en kolonne tyske Land Rover-entusiaster, der særdeles målrettet fulgte skiltene mod Viborg, og da vi nåede frem til Forsvarets øvelsesterræn ved Finderup, stod det klart at Region Østjylland havde gjort det igen; planlagt og forberedt en god påske for Land Rover-entusiaster.

Camp'en var blevet etableret aftenen før omkring "Gule gård", og selv om alt fungerede meget effektivt (tilmelding, lejrplads-tildeling, beskrivelser af program, konkurrencer og øvrige arrangementer), så foregik alt med behørig respekt for den individualisme, som er selve sjælen i Dansk Land Rover Klub.

Efter tilmelding drog alle ud i kolonne-kørsel, for at få beskrevet de (få) begrænsninger der gjaldt for påskens arrangement, og turen i sig selv bød på udfordringer for nogle af deltagerne.

Efter en god times tid sluttede kolonnen op ved Gule gård, og det stod herefter frit for alle, at køre frikørsel frem til kl. 1700.

Under eftermiddagens aktiviteter, foregik en lind strøm af kommunikation på CB-radio kanal 18, og selv om der tilsyneladende ikke findes egentlige korrespondanceregler i denne forening, så fungerede kommunikationen perfekt.

Et forhold som må tilskrives den kendsgerning, at østjyderne kender hinanden godt, og at de passer godt på deres gæster, for der var ingen der blev ladt i stikken; uanset problemets størrelse.

Eftersom det var mit første møde med et flerdages-arrangement i Dansk Land Rover Klub, havde jeg valgt at tilbringe natten under tag i den nærliggende landsby, men set i bakspejlets ulideligt blændende modlys, ærgrer jeg mig over, at jeg ikke medbragte telt og feltkomfur.

Fredag den 29. marts var helliget Trophy-konkurrencer.

Ikke sådan at forstå, at terrænet var lukket; al opmærksomhed samlede sig bare helt naturligt om de konkurrerende holds indsatser.

Hvert hold havde konstrueret en bane, som tilsyneladende var umulig.

De deltagende hold skulle alle banerne igennem.

Ikke kun biler, men også de enkelte hold-medlemmer prøves.

Flere nationaliteter på samme hold, gav pludselig anledning til en sjov dialog; "Hva' dælen ered' lige at tovbane hedder på tysk eller engelsk?"

Selv Land Rover-entusiaster der ikke er aktive konkurrencedeltagere kan have magen fornøjelse/nytte af at se de konkurrerende hold udfolde sig i kreativitet.

Dels fordi der her vises eksempler på potentialet i de biler som vi har fattet forkærlighed for, dels fordi de er eksempler på, hvad ide-rigdom og gå-på-mod kan generere.

- ikke bare resultater, men også af glæde ved selve det at have muligheden, og at gøre det.

Fredag eftermiddag var jeg nødt til at skifte gear i reduktionsgearkassen og vende næsen mod Sydsjælland.

Jeg glæder mig til påsken 2003.

Til den tid vil Region Østjyllands arrangement i Finderup få første prioritet, hvorved det spirende ukrudt i haven, reparation af gadedørslampe, pleje af fjerne familierelationer samt noget så trælsomt som arbejde, må træde i baggrunden.

Med stor honnør og tak til Dansk Land Rover Klub, Region Østjylland.


Efterskrift:

- 107 biler (heraf flere udenlandske) og næsten det dobbelte antal personer (børn som ældre) var tilmeldt dette arrangement.

Se de dejlige billeder som Poul Helmar har taget i Finderup